Ett företags framgång består av en rad olika beståndsdelar, men hur stor roll spelar deras logotyp och varumärke in? Här går åsikterna isär. När man tittar på några av världens mest kända logotyper är en sak dock säker: logotyper gör en skillnad. Tänk bara på företag som Nike, Apple, McDonald’s och Coca-Cola – Det är svårt att tänka på dem utan att även tänka på deras logotyper och färger. Medvetet eller omedvetet kommer du säkerligen också associera varumärket med vissa känslor. Hur får McDonald’s röda och gula färger dig att känna?
Vilka är de mest kända?
Undersökningar som gjorts på varumärken och logotyper visar att de fyra ovannämnda är del av USA’s och Storbritanniens mest minnesvärda logotyper. Undersökningen, som gjordes av designfirman Siegel+Gale, visade att de välgjorda och välkända logotyperna hade mer positiva associationer än de okända. Om du har ett företag kan det därför vara en god idé att trycka upp en nyckelring med din egen logotyp på och få folk att känna igen ditt varumärke. Andra varumärken som hamnade på en topp 10-placering var Google, Microsoft och Pepsi. Det är viktigt att poängtera att den listan skapades av amerikanska deltagare och att den brittiska motsvarigheten istället hade topplaceringar från Virgin, Adidas och BMW. Om man hade gjort en liknande undersökning och lista i Sverige, vilka varumärken och logotyper tror du hade hamnat i topp? Sverige har en rad av starka varumärken och välkända logotyper som även känns igen i utlandet. Kan du nämna några?
Välkända logotyper från Sverige
Det har varit mycket prat om logotyper, speciellt sedan Liberalernas omdiskuterade logotyp blev presenterad. Sverige har en lång historia av kända företag som även fått succé utomlands och bland våra mest kända logotyper hittar vi IKEA, H&M och Volvo. När du läser dessa företagsnamn, kan du komma ihåg hur deras logotyper ser ut? Vad sägs om Aftonbladet, Expressen och DN? Många har blivit en sådan naturlig del av vår vardag att vi har börjat ta logotyperna för givet, något som visar på företagens stundtals aggressiva marknadsföring och kamp för att hålla sig relevanta. Ett företags logo är deras ansikte utåt och därför är det viktigt för dem att bli igenkända och associerade med positiva saker. Tänk på dig själv och ditt eget ”varumärke”, det finns säkerligen vissa färger, kläder och saker som folk associerar med dig. Vet du vilka dessa saker är och finns det i sådana fall något som du skulle vilja ändra på?