Har du hört ordet adword utan att riktigt förstå vad det innebär? Ordet sägs ofta i samband med reklam och det är av en enkel anledning – det är reklam. Adwords är nämligen ett sätt att tjäna pengar på nätet genom att använda sig av interaktiv reklam. Det finns massor av olika sätt att bedriva marknadsföring och göra säljande reklam. Adwords är ett relativt nytt och unikt sätt att göra det på. Du har säkert sett det fastän du kanske inte har tänkt på det, mycket av adwordsreklamen finns nämligen på sociala medier och allmänt på nätet.
Vad innebär det?
Har du tänkt på hur du ibland får syn på reklam som nästan verkar ha läst dina tankar? Du kanske har ägnat en kvart åt att söka på en ny hylla till hallen och plötsligt handlar all reklam på nätet om olika varianter av hyllor. Detta är ingen slump, det är Adwordsannonser. Adwords tillhandahålls av Google som är den sökmotor som de flesta av oss använder idag. Eftersom Google sparar på information om användarna kan sökmotorn använda sig av denna fakta för att göra riktad reklam. Adwords vill ta bort all onödig information och hjälpa kunden att få tag i sin köpare direkt, utan några mellansteg. En fördel med Adwords är att det är enkelt att administrera själv, så fort man har lärt sig hur systemet fungerar. Om du till exempel säljer hyllor kan Adwords koppla ihop dig med personer som har sökt på just detta, så kan ett köp genomföras.
Nya sätt att göra reklam
Adwords är ett nytt sätt att göra reklam på. På nätet kan man spåra trafik på ett annat sätt än hur det går till med traditionell media. Till skillnad från att köpa en annonsplats i en tryckt tidning kan du istället göra riktad reklam mot en potentiell köpare som redan har uttryckt visst intresse för din produkt. Man kan märka detta själv på sina sociala medier genom de reklamannonser som finns vid sidan av flödet, eller mitt i. Ibland kan det verka som att reklamen har läst ens tankar, men i själva verket har de läst av dina tidigare sökningar. Adwords är ett smartare sätt att göra reklam på eftersom den skräddarsys efter sin tilltänkta publik. Det är enkelt att hantera Adwords själv när man väl har lärt sig hur systemet fungerar. Det är smart att använda sig av något form av verktyg för att analysera om ens Adwords-annonser når fram.