Produktplacering

Tror du att det är en slump att Carrie i Sex and the citys favoritskor är Manolo Blahnik, eller att barnen som leder in fotbollspelarna under EM-matcherna har McDonalds gulröda färger på sig. Tänk igen, för det är ingen slump alls vilka märken du ser på skärmen, eller läser om. Produktplacering är en megaindustri, och för företag som syns på rätt plats, och i rätt sammanhang finns det stora av pengar att hämta. Myntets andra sida är att företag som associeras till en negativ kontext kan förlora både anseende, och som en följd av det, pengar på detta.

Regler för produktplacering

900px-Johanna_Schaffgotsch_liest_Die_Woche_closeUpProduktplacering är inte, som man lätt kan tro, en ny företeelse. Första exemplet på fenomenet tros vara ett foto på en tysk kvinna som läser tidningen Die Woche. Fotot publicerades också i samma tidning. Däremot var det inte förrän i början av det här decenniet som svensk lagstiftning kom ikapp, och reglerade placering av produkter i media. Regleringen gäller endast tv-sändningar, och får inte gynna kommersiella intressen, dessutom måste det tydligt markeras att produktplacering förekommer. Produktplacering får inte heller finnas i program riktade till barn under 12 år, och i tv-sändningar gjorda för Public service (SR,UR och SVT) För film, tv-serier, sportsändningar och lätta nöjesprogram (som melodifestivalen) gäller alltså inte dessa regler. Detta innebär i praktiken att det finns väldigt många tillfällen då det är tillåtet med produktplacering, även inom public service. Det leder också till att det trots lagstiftningen för hur alkohol-reklam ska utformas är tillåtet med produktplacerad sprit i film.

Bra produktplacering lönar sig

Om du trodde att du var skonad från produktplacering för att du hellre läser böcker än tittar på film, så har jag dåliga nyheter. Produktplacering finns även i böcker! Bill Fitzhugh är den första författaren som varit öppen med att han fått betalt för att låta sina karaktärer använda vissa produkter. Ironiskt nog är hans bok Cross Dressing en satir över dagens märkesfixerade samhälle. Egentligen är det märkligt att det tagit sådan tid för bokmarknaden att börja använda sig av produktplacering, det finns trots allt ingen anledning att låta huvudrollen öppna sin dator när hen lika gärna kan öppna sin Acer eller Mac Book. Forskning visar dock att publiken inte tycker om och tappar förtroendet för märken om de produktplaceras på ett sätt som de upplever som övertydigt eller manipulativt. Det är en svår balansgång, men om det lyckas kan ett företag öka sin försäljning märkvärt. Ray Ban till exempel ökade sin försäljning av modellen Aviator med 40% efter Top Gun, så det kanske är värt att chansa.

 

Leave a Reply