Bara för några år sedan var det vanligaste man kunde göra på events och träffar att ha med sig en hel näve med visitkort för att ge ut till nya kontakter. Det fanns på samma sätt en slags prestige i att komma hem från konferenser eller träffar med flest antal visitkort. Det visade på att man hade knutit nya kontakter och skaffat sig ett större nätverk. Dock är det lite annorlunda idag när vi helt och hållet gått in i en digital era. Idag är istället digitala visitkort och sidor online mycket smidigare och vanligare för nätverkande.
Hur fungerar nätverkande online?
Om man idag vill utveckla sitt professionella nätverk och visa vad man kan erbjuda framtida kunder eller företag för anställning, är gränserna nästan obefintliga. Först och främst gäller det såklart att ha en stark profil på LinkedIn – världens största nätverk online. Många väljer även att ha sida egna hemsidor och skapa visitkort som en bifogad bild i ens vanliga mail-utskick. Oavsett om man vill marknadsföra ett lokalt bolag och till exempel visa upp att man kan erbjuda billiga målare Stockholm, eller om man vill sätta igång en global karriär på stora bolag, är det viktigt att man har en stark profil online. Såväl kunder som framtida arbetsgivare har nämligen som en rutin att göra en ordentlig koll på vem man är och då är sociala nätverk och hela ens framtoning online viktig. Man kan alltså konstatera att de traditionella visitkorten som ett sätt att nätverka och visa upp sig själv är på väg ut.
Det är som sagt viktigt hur man framställer sig själv eller sitt företag om man vill vara attraktiv hos nya kunder eller framtida arbetsgivare. Samtidigt som en stark profil online är helt avgörande, kan det fortfarande vara bra att tänka på hur man framstår i tryckt material också. Konferenser och mässor är nämligen fortfarande vanligt förekommande och de är alltid riktigt bra tillfällen för dem som vill lära känna nya människor eller kanske följa upp tidigare samtal som man haft. Det är lika viktigt att framstå som professionell och pålitlig i dessa sammanhang som online. visitkort är en del av en grafisk profil som utgör vem du är och hur du lägger märke till detaljer. Som sagt, visitkortet är inte samma centrala verktyg som det var för att par år sedan, men du förväntas ändå ha ett riktigt snyggt och enkelt kort till hands när det kommer till att utbyta information.